In een crisissimulatie wordt een crisisscenario, toegespitst op uw organisatie/bedrijf, levensecht nagebootst. U ervaart aan den lijve wat er allemaal op u afkomt en hoe een situatie snel kan veranderen. Het is aan u om beslissingen te nemen met soms vergaande gevolgen… Ondertussen wordt u belaagd door de pers, bezorgde medewerkers en andere betrokkenen en lekt er informatie waarvan u zelfs niet op de hoogte bent… Handig is dan een mini-crisishandboekje® dat u in uw portemonnee bewaart en waarin de belangrijkste zaken uit uw crisisplan staan.
Een crisissimulatie is een goede manier om te ondervinden of u genoeg kennis en kunde in huis hebt om in een crisissituatie goed beslagen ten ijs te kunnen komen.
- kennis: wat moet u weten om adequaat te kunnen reageren?
- kunde: welke vaardigheden moet u ontwikkelen of verbeteren om een crisis snel en effectief te beheersen?
- gedrag: met welke houding bereikt u in een crisissituatie het meest?
Confrontatie
Tijdens een crisissimulatie wordt uw optreden en dat van uw collega’s gefilmd. Zo wordt u niet alleen geconfronteerd met uzelf (en leert u waaraan u nog moet werken), maar krijgt u ook inzicht in de sterke en zwakkere punten van anderen. Bovendien leert u of uw crisisplan in de praktijk wel werkt. En als er dan echt wat gebeurt, weet u in de hectiek van de crisis wat u vooral wel of juist niet moet doen en wie u waarvoor het beste kunt inschakelen. Kortom, door crisissimulaties leert u:
- of uw crisismanagementorganisatie en -plannen werken
- of de crisiskennis en -vaardigheden van u en uw collega’s toereikend zijn
- de factoren die een rol spelen tijdens crises
- de do’s en de don’ts in crisistijd
De crisissimulaties worden afgesloten met een uitgebreide nabespreking op de oefendag zelf. Daarnaast krijgt u een schriftelijke evaluatie.